Siapa Lebih Hebat: Apple vs Samsung

Siapa Lebih Hebat: Apple vs Samsung



Perbezaan iOS vs Android
Kini setiap hari kita dapat melihat model-model peralatan mudah alih terbaru daripada jenama-jenama besar di dunia kini ditayangkan kepada umum. Lambat laun keinginan untuk bertukar model telefon/tablet akan timbul juga jauh dalam hati kita. Dari telefon pintar ke tablet, Android kini berada dan boleh didapati untuk keinginan sesiapa sahaja, tidak kira apa kegunaan seharian mereka. Terdapat beberapa perbezaan yang boleh dilihat di antara iOS dan Android?
Platform Tertutup atau Terbuka?


Kedua-dua platform mudah alih ini sangat berkuasa, tetapi untuk iOS ia lebih ketat kerana pihak Apple mengawal dengan meneliti fungsi-fungsi dan ciri-ciri yang boleh diletakkan di dalam peranti mereka - ia termasuklah perisian dan juga perantinya sekali. Google pula - walaupun mengawal ketat perisian dan aplikasi mereka terutama dengan versi Ice Cream Sandwich — ia tidak menghalang pihak pengeluar untuk memasukkan ciri-ciri unik ke dalam peranti mereka.
Sebagai contoh, untuk iPhone 4S, Apple tidak meletakkan skrin yang lebih besar untuk membezakan dirinya dari model terdahulu dan juga model syarikat lain. Berbanding dengan Google, pengeluar yang menggunakan sistem operasi dari mereka telah mengeluarkan produk yang berbeza di antara satu sama lain. Samsung mempunyai produk dengan skrin bersaiz 3 unci sehinggalah skrin bersaiz 10 inci.
Aplikasi Pilihan
Aplikasi yang ada untuk peranti mudah alih anda lebih sekadar kalkulator ataupun emel sahaja. Aplikasi, atau lebih dikenali sebagai "Apps" merupakan program kecil untuk peranti mudah alih anda - tak kira ia telefon pintar mahupun tablet. Kebanyakan aplikasi-aplikasi ini menambah kepada fungsi peranti anda. Sebagai contoh, anda mungkin boleh memuat turun aplikasi untuk memain balik video, ataupun aplikasi untuk lukisan.
Di dalam ekosistem Apple, apps perlu melalui sistem pengesahan yang ketat, yang dikawal-selia oleh pihak Apple sendiri agar menepati standard dan keperluan ekosistem pengguna mereka. Proses ketat ini juga bermaksud bahawa mereka boleh menolak app yang dibangunkan oleh pembangun aplikasi yang tidak menurut spesifikasi tertentu pada bila-bila masa.
Namun, ia tidak bermaksud app di dalam ekosistem Google melalui Android tidak dikawal selia. Sebaliknya ia lebih senang untuk membangunkan aplikasi untuk memenuhi kehendak tertentu berbanding dengan iOS.
Contohnya, anda tidak akan melihat aplikasi pada iOS yang boleh memain balik fail mkv ataupun ogg dengan lancar, tetapi ada banyak aplikasi yang boleh memain balik fail ini di dalam Android. Anda juga boleh melihat aplikasi yang membolehkan anda mengawal komputer di rumah anda dengan telefon Android anda, tetapi untuk Apple hanya menampilkan sesetengah aplikasi sahaja yang boleh digunakan, selalunya dengan fungsi-fungsi yang kurang daripada Android.
Antaramuka (UI)?
UI di sini bermaksud "User Interface" atau diterjermah ke dalam Bahasa Melayu - antaramuka. Kalau anda menghidupkan telefon anda, dan melihat barisan-barisan ikon di skrin anda, ia adalah muka hadapan untuk UI telefon anda. Apple dan Google menggunakan dua konsep berbeza untuk memberi pengguna mereka kawalan sepenuhnya untuk telefon pintar mereka.
Apple hanya membenarkan pengguna untuk menggunakan ikon di muka hadapan peranti mereka. Untuk mereka yang selesa dengan sistem sebegini, ia senang untuk difahami. Walaubagaimanapun dari segi informasi yang dipaparkan, belum cukup terperinci jika informasi cepat perlu dicapai - aplikasi perlu dilancarkan bagi info untuk dibaca. Sebagai contoh, jika ada emel dihantar, ikon emel akan mempunyai tanda yang menunjukkan ada emel baru. Anda perlu membuka aplikasi emel untuk membacanya.
Google pula menggunakan konsep ikon dan wiget. Wiget adalah aplikasi mini yang duduk di muka hadapan peranti anda yang boleh memaparkan informasi dan berita penting yang anda perlukan, tanpa membuka aplikasi yang berkaitan. Sebagai contoh, jika emel dari bos anda masuk ke inbox, anda boleh melihatnya melalui wiget emel dan baca tanpa perlu meninggalkan muka hadapan peranti anda.
Pilihan Peranti
Kalau hendak dibandingkan, mereka yang ingin menggunakan Android mempunyai pilihan yang amat luas, untuk membeli sebuah peranti yang dikuasakan oleh Android. Jika anda ingin memiliki produk Apple, malangnya anda hanya mempunyai dua pilihan - iPhone ataupun iPad.
Ciri-ciri
Perbezaan diantara Android dan iOS sangat berbeza, jika faktor ciri-ciri unik dibandingkan. Ada beberapa fungsi yang ada pada peranti Apple, dan juga beberapa fungsi yang hadir dari peranti yang menggunakan sistem operasi Google.
Contohnya, 'Near Field Communications' ataupun NFC kini menjadi kegilaan pengeluar produk Android untuk di dimasukkan sebagai sebahagian daripada ciri-ciri unik produk mereka. Samsung, HTC, Sony dan sebagainya telah menjadikan NFC sebagai tarikan utama produk terbaru mereka. Selain daripada itu, pengeluar kini suka menggunakan skrin-skrin bersaiz besar untuk telefon pintar mereka, dan juga skrin 10 inci untuk produk tablet mereka. Dengan skrin yang besar lebih banyak boleh dilakukan, dan juga memain-balik video menjadi lebih seronok - yelah, skrin besar kan?
Apple masih kekal dengan skrin bersaiz 3.5 inci, yang diperkenalkan di model iPhone mereka yang pertama. Walaupun badannya kini diperbuat dengan gelas, iPhone masih tampak seperti iPhone, dan bagi sesetengah orang, rekabentuk ini sudah lapuk.
Kuasa
Dari segi kuasa, tidak boleh dinafikan kedua-dua platform ini mempunyai kekuatan yang hampir sama. Kalau diikutkan kuasa pengkomputeran yang kini berada di dalam poket anda sudah melebihi apa yang boleh dibayangkan berbanding 5-10 tahun yang lalu. Perbandingan yang amat memeranjatkan - komputer yang membawa angkasawan ke bulan pada tahun 70an mempunyai kuasa pengkomputeran yang sama dengan kalkulator saintifik yang kita gunakan di dalam kelas Matematik Tambahan.
Prosesor A4/A5 di dalam produk Apple dan juga prosesor yang digunakan di dalam produk yang menggunakan Android mempunyai kuasa pengkomputeran yang tinggi - lebih berkuasa daripada komputer riba ataupun desktop dari 10 tahun yang lepas. Jadi anda membawanya dalam poket anda bagi pelbagai kegunaan - dari memain balik video ke main balik muzik, dari permainan video 3D ke model 3D untuk kerja anda, sehinggalah menjadi penolong peribadi anda, mengingatkan anda tentang mesyuarat ataupun temu janji penting anda.
Dipetik daripada http://www.wanda2u.com/2014/01/perbezaan-ios-vs-android.html

No comments :

Post a Comment

 

Copyright 2015 © Macam Macam Cite. Design by Ayu Barbydol