Gaji Bulanan Peminjam PTPTN menjadi VIRAL


Di media sosial kini kecoh dengan potongan gaji peminjam PTPTN sehingga potong habis.

sumber dari MYNEWSHUB.CC
-----
Peminjam terbabit dikatakan memang tidak pernah membayar kepada PTPTN sebelum ini namun potongan gaji dalam jumlah sebegitu besar telah membuatkannya ‘kusut’ kerana tidak mempunyai wang yang tinggal untuk dibelanjakan.

Carian kami di Internet mendapati, kes potongan gaji secara ‘automatik’ ini sebenarnya telah pun dikuatkuasakan sejak September 2015.
Bagaimana pun potongan ini hanya dikenakan kepada peminjam yang ingkar membuat bayaran dalam tempoh 6 bulan dan mencapai tahap gaji minimun.
Sebelum peminjam dikenakan potongan gaji secara automatik ini, pihak pengurusan PTPTN terlebih dahulu akan mengkaji latar belakang kewangan peminjam tersebut dan memutuskan jumlah yang sesuai supaya ia tidak membebankan, sehinggalah selesai pembayaran balik dibuat.
Namun apa yang menghairankan, sekiranya pihak PTPTN terlebih dahulu mengkaji latar belakang peminjam, mengapakah terjadi perkara seperti ini yang membuatkan si peminjam seakan ‘muflis’ seketika.
Apa-apa pun kami sarankan semua peminjam PTPTN sentiasa sedar bahawa pinjaman pendidikan yang diterima mereka dikenakan kadar faedah paling rendah dan ianya bukanlah satu bentuk biasiswa yang tidak perlu dibayar semula. – MYNEWSHUB.CC
Oleh: Ieamyrul Haziq Ehsan

1 comment :

  1. Kesian juga kalau jadi macam ni. Tapi hutang tetap kena bayar

    ReplyDelete

 

Copyright 2015 © Macam Macam Cite. Design by Ayu Barbydol